Monday, November 1, 2010

Putaran Roda...Ingatlah!

Dunia ini ibarat roda. Kadang-kadang kita berada di atas. Kadang-kadang kita di bawah. Semasa kita dalam kesusahan atau berada bi bawah putaran roda, hadapilah dengan tabah dan sabar. Jangan kita terlalu mengikut emosi dan perasaan kita sehingga kita tidak mampu berfikir secara rasional. Memang saya tidak nafikan bukan mudah untuk melakukannya, tetapi ia tidaklah mutahil. Seperti juga orang yang sedang marah boleh melakukan apa sahaja tanpa dia sedari. Kerana ketika marah itulah syaitan mudah menghasut kita. Janganlah kita mengeluarkan kata-kata yang tidak enak dan buruk, kerana kemarahan kita itu. Fikir-fikirkanlah apa akibat yang bakal terjadi dikemudian hari. Mungkin sekarang kita memburuk-burukkan orang lain, tidak mustahil suatu hari nanti kita akan mengalaminya pula. Pada masa itu baru kita tahu bagaimana perasaan orang itu.



Aku berasa kurang senang melihat situasi-situasi seperti ini. Tanpa pemikiran yang rasional inilah akan mula timbul umpat-mengumpat, kutuk-mengutuk, pergaduhan dan pelbagai lagi. Tindakan mereka seperti orang-orang yang tidak punya akal fikiran yang bijak. Seperti orang yang bertindak kerana terdorong oleh hati, tanpa berfikir dan dahulukan iman. Mungkin agar kasar untuk ku katakan mereka kelihatan seperti orang bodoh. Semasa aku di Universiti, susah untuk aku melihat situasi seperti ini. Tetapi sekarang, begitu mudah sekali. Pendapat peribadiku menyatakan orang-orang bijak pandai selalunya lebih baik dalam kelakuan dan tindakan mereka. 

Aku bukanlah orang yang terlalu baik. Tetapi aku benar-benar ingin keluar dari masalah-masalah kecil dan remeh seperti ini. Aku berasa sangat rimas sekali! Wahai sahabat-sahabatku, aku sayangkan kalian. Janganlah kamu menjebakkan diri dalan perkara seperti ini. Bukan sahaja orang yang bercerita akan mendapat balasannya, malah yang terpaksa menadah telinga pun mendapat habuannya. Ini adalah salah satu penyebab mengapa ramai wanita di neraka. Nauzubillahiminzalik!

p/s: Terasa sangat sesak dadaku. Huhu. Nasihat untuk diriku dan kaum Hawa terutamanya.

2 comments:

Unknown said...

tq for the reminder... insaf!.. tq ye dayah..nasihat yg sgt2 bergune...berhjrah ke arah yg lebih baek ...insyaAllah

Nor Hidayah said...

kita sama2 berhijrah..amin

Post a Comment