Saturday, November 13, 2010

Kerana Aku Wanita


Puisi ni diambil daripada 
http://komuniti.iluvislam.com/index.php?/topic/25098-kerana-aku-wanita/.
Oleh kerana aku ni konon-konon tengah rajin, aku pun 'edit' melalui Adobe Photoshop. 

Tapi puisi ini memang menceritakan tentang hakikat sebenarnya. Berdasarkan pemerhatian aku, sesetengah lelaki memang suka mengutuk atau menghina perempuan. Cara mereka berkata-kata itu, seolah-olah menunjukkan bahawa perempuan ni tidak punya hati dan perasaan. Kadang-kadang aku terfikir juga, apakah mereka itu terlalu bagus? Sampai sanggup mengatakan yang buruk terhadap orang lain. Ada juga yang aku jumpa, mereka menyatakan bahawa mereka hanya mengutuk orang jahat sahaja. What's the point here? Adakah ini bermakna bahawa mereka BAIK, so mereka berhak mengutuk orang yang JAHAT pada mata mereka. Setahu aku, kalau orang itu benar-benar orang yang baik, dia tidak akan mengutuk orang lain walaupun orang yang dikutuk itu sejahat-jahat manusia. Mereka ini mengutuk orang, tetapi tidak sedar tentang kelemahan diri sendri. Kadang-kadang kesian pula tengok. Itu belum lagi bercakap tentang politik. Lagi dahsyat..!!! Ramai yang suka mengutuk lawan yang dari parti yang berbeza. Hmm. Tetapi tidak dinafikan, mungkin sesetengah mereka berniat baik. Ingin menasihati, tetapi cara yang mereka gunakan adalah salah dan tidak sesuai. Jadi, fikir-fikirkanlah dan muhasabahlah diri.

Hai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok -olokkan), dan janganlah pula wanita-wanita (mengolok-olokkan) wanita-wanita lain (kerana) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olakkan) lebih baik dari wanita (yang mengolok-olokkan), dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan (ialah) panggilan buruk sesudah iman, dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. 
[Surah Al-Hujarat : 11]

p/s: Sekadar pesanan untuk diri sendiri dan semua pembaca. Hehe. Sebelum menutup bicara ingin kukatakan di sini,

“Sesungguhnya aku ini tidak lain melainkan manusia, boleh jadi aku salah dan boleh jadi aku benar. Maka dari itu, hendaklah kamu memerhatikan pendapatku. Tiap-tiap yang sesuai dengan kitab Allah dan sunnah, kamu ambillah dia dan tiap-tiap yang tidak sesuai dengan kitab dan sunnah, kamu tinggalkanlah dia.”

0 comments:

Post a Comment