Saturday, October 23, 2010

Manusia Akhir Zaman

Aku terbaca status di facebook seorang sahabatku semenjak kecil, merangkap jiranku iaitu anak uncle adnan dan auntie ani. Dia sekarang belajar di Turki dalam bidang agama (xpasti course ape, tp kalau tak silap dia merupakan salah seorang al-Hafiz Malaysia yang terpilih untuk menyambung pelajaran di sana). Dalam statusnya berkata:-
"Berita pg nie kt tv: p'gaduhan d'universiti y m'libatkn pelajar2 smpai polis dtg coz nk tenangkn keadaan..punce die dieorg x puas hati sbb kerajaan dah "m'benarkn pemakaian tudung" di "U"...pelik2 org skrg..(n.n)~~"
Perkara sebegini memang tidak pelik berlaku terutamanya di dunia akhir zaman ni. Ada ke patot mereka marah kerana kerajaan membenarkan muslimah bertudung di Universiti? Apa masalah mereka sebenarnya ni?? Kalau kamu tidak mahu bertudung, janganlah menghalang orang lain pula bertudung. Firman Allah dalam Surah al-Baqarah memang membuktikan bahawa mereka tidak senang melihat kaum muslimin dan muslimat mengikut ajaran Islam. Pasahal dulunya Turki merupakan salah satu negara Islam terhebat didunia dengan kerajaan yang kuat Turki Uthmaniyyah. Benarlah kata-kata seorang guruku dulu, "Kuasa besar ni, kalau dah jatuh, memang susah nak dibangunkan semula".


وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.

0 comments:

Post a Comment