Monday, October 11, 2010

Ibarat Ratu Balqis???

...............Engkaulah ratu di mahligai permata
Istana bayangan syurga..................

 Setiap pagi aku akan dikejutkan dengan lagu ni. Terasa diriku ini seperti ratu balqis yang bersemayam di mahligai yang sungguh indah. Hehe. Selalunya sampai baris lagu ni saja aku dah bangun, paling tidak pon off alarm tu. Maknanya lirik seterusnya tidak menggambarkan akulah (perasan!)

Mampukah aku menjadi wanita solehah dan seterusnya 
menjadi bidadari syurga untuk suamiku nanti?

Tapi aku memang suka lagu-lagu nasyid yang berunsurkan kewanitaan seperti sumayyah, balqis, sesuci maryam, ratu syahadah, dilema, aisya humaira dan macam-macam lagi. Tetapi yang paling best by dehearty - wanita. Kadang-kadang bila dengar lagu-lagu ni, mulalah aku berangan nak jadi macam srikandi-srikandi Islam ni yang sangat mengkagumkan. Aku memang tak mampu menjadi seperti mereka kerana aku terlalu lemah. 

Kalau mendengar lagu Ainul Mardiah pula, aku mesti rasa nak nangis. Sebab rasa cemburu sangat kerana dia begitu istimewa kerana dapat menjadi ketua bidadari syurga yang cantik rupawan dan baik.

"dan ada bidadari yang bermata indah, laksana mutiara yang tersimpan baik. (Surah Al-Waqi'ah (22-23)"

0 comments:

Post a Comment