Tuesday, October 12, 2010

"Kacang Penyebab Jerawat" -- Fakta atau Auta?

"Kacang tanah (Arachis hypogaea L.) dimanfaatkan bijinya sebagai bahan makanan. Kacang tanah sering dianggap sebagai penyebab jerawat karena kandungan lemaknya yang tinggi. Namun penelitian justru menyatakan sebaliknya, kacang tanah bukan pemicu jerawat".

Banyak aku jumpa statement macam ni dari internet, surat khabar atau majalah. Tetapi aku tetap tak percaya dengan kata-kata mereka. Kenapa? Sebab benda ni terjadi sendiri pada aku. Aku memang tak boleh makan kacang tanah. Walaupun hanya sebiji, pasti akan hadir jerawat bukan hanya sebiji tetapi berbiji-biji. Pernah dulu kawan aku tanya, "Kenapa tak makan kacang tu?". Aku akan menjawab "Tak boleh, allergic. Nanti kena jerawat". Then dia jawab "Alah, jangan percayalah. Tu semua mitos je". Baiklah. Biar aku terangkan di sini.
Semasa aku mengambil kursus Bioteknologi Tumbuhan dulu, aku banyak belajar tentang tumbuhan. Salah seorang pensyarah yang mengajar aku adalah seorang Prof Madya lulusan luar negara. Aku tak ingat dari universiti mana, tapi yang pasti dari UK. Dr ni sendriri cakap, kalau ada sesiapa yang makan kacang dan tumbuh jerawat, bermakna dia ada allergic terhadap sejenis protein dalam kacang ni. Dr ader sebut nama protein tu, tetapi aku tak dapat nak ingatkan kembali nama protein tersebut. 

Jadi, bila kawan aku berkata seperti itu, seolah-olah aku mempercayai mitos, aku jadi geram. Sedangkan seorang Prof Madya pun mengakuinya, kenapa dia nak tunjuk macam dia tahu sangat? Padahal dia dulu pun bukan pelajar jurusan Sains. (ish2..dah jadi sesi melepas geramla plak). Ok la. Setakat di sini sahajalah. Cuma pesanan aku, kalau anda berdepan dengan situasi seperti ini, fikirkan dahulu sebenar-benarnya. Jangan bercakap tanpa berfikir panjang. Kerana ilmu Allah itu luas, kita memang tak mampu untuk mengetahui segalanya (nasihat untuk diri sendiri).


0 comments:

Post a Comment