Thursday, December 27, 2012

Bangsa yang SOMBONG dan HINA


Sudah tengok dan dengar video ini?
Apa perasaan kita bila mendengar lagu ini?
Sedih? Geram? Sakit Hati? 
Sehingga menitiskan air mata?

Lagu ini pertama kalinya aku dengar dari radio IKIM. Sangat menyentuh jiwa.
Sambil drive pulang dari lab, mendengar lagu ini, membuatkan aku menitiskan air mata.
Sampainya di bilik, aku segera mencari lagu ini di YouTube. Dan apabila melihat video ini, terus mengalir air mata kerana dapat membayangkan kesengsaraan mereka.

Apa yang difikirkan ketika mendengar lagu ini?
Aku memikirkan, sejak kecil aku hidup senang. Adik-adikku juga tidak merasai kesengsaraan peperangan seperti ini. Aku juga memikirkan tentang anak buah kesayanganku, Jannah dan Yusuf. Mereka juga tidak merasai kesengsaraan ini.
Aku mula terbayangkan jika mereka perlu melalui perkara seperti Munir ini. Air mataku terus mengalir. Kerana aku tak sanggup membayangkan betapa sakitnya perasaan aku jika mereka terpaksa melalui perkara seperti Munir.
Teringin aku pergi kepada kanak-kanak Palestin yang kekurangan kasih sayang. Pergi kepada mereka dan memeluk mereka sambil memberitahu masih ada yang menyayangi mereka. Aku juga sangat menyayangi mereka. Sedih membayangkan kanak2 itu menjalani hidup yang jauh dari kasih sayang.

Aku berfikir lagi, betapa banyaknya nikmat kita yang hidup di Malaysia ini. Kita tak merasai kesusahan peperangan seperti mereka. Tetapi malang sekali. Aku mula memikirkan dengan nikmat yang banyak ini, aku tidak menjadi hamba yang banyak bersyukur. Mengalir lagi air mataku, menyesali diri sendiri.

Aku berfikir lagi, disebabkan kenikmatan hidup ini, kita kadang-kadang leka dan alpa. Kita menjadi orang yang mementingkan diri. Kita tidak peduli nasib mereka di sana. Sedangkan mereka adalah saudara kita. Kita mempunyai kepercayaan yang sama. Mereka cintakan Allah, dan kita juga mencintai Allah. Tetapi bagaimana kita boleh membiarkan mereka sengsara sendirian. Jika di akhirat nanti Allah bertanya, siapa yang mempertahankan bumi Palestin untuk Islam? Mereka akan menjawab mereka telah berusaha mempertahankannya. Tetapi jika Allah tanya lagi, siapa yang membantu kamu mempertahankan bumi itu? Bumi suci itu? Bumi para anbiya' itu? Adakah kita ingin membiarkan mereka menjawab, "tiada sesiapa yang membantu kami. Kami hanya sendirian". Tidak takutkah kita jika dipertanggungjawabkan oleh Allah nanti. 



Aku teringat satu kisah, di zaman kegemilangan Islam dulu. Seorang khalifah mendapat berita bahawa orang kafir sedang mengganggu wanita di sebuah perkampungan. Maka khalifah itu segera memberi amaran kepada orang2 kafir itu dengan mengatakan "Jika engkau tidak berhenti mengganggu wanita kami, kami akan mempersiapkan bala tentera untuk menyerang kamu". Amaran khalifah ini membuatkan kuffar itu gerun dan tidak berani mengganggunya lagi.
Itulah kita dulu. Itulah Islam dahulu. Kuffar begitu takut dengan umat Islam. Lelaki2 muslimin pula begitu melindungi wanita-wanita pada zaman dahulu. Tetapi kini? Kuffar begitu berani membunuh wanita dan kanak-kanak Islam. Muslimin pula sangat kurang yang menjadi pelindung yang baik untuk muslimat. Malah mereka pula yang merosakkan muslimat. Marilah kita sama-sama berusaha untuk kembali menjadi seperti mujahid2 dan mujahidah2 di zaman kegemilangan Islam. Bersatulah kita.
Ketahuilah, memang agenda Yahudi, dahulu sengaja membahagi2kan kita menjadi sesebuah negara. Asalnya kita dulu dibawah satu pemerintahan khalifah. Mereka sengaja membahagikan kita supaya kita lemah dan hanya mementingkan negara kita sendiri dan bukannya semangat persaudaraan Islam.

**Jika saya salah minta dibetulkan. Yang baik dari Allah, yang buruk dari diri saya jua.

2 comments:

DRa Fusion said...

sistem khalifah...bila agaknya ia nya akan kembali? siapa agaknya yg akan kembalikan sistem itu? siapakah golongan yg di cari Yahudi itu? angaaahhhhh!!! cepatlah cerita kat siniiii...tak sabar....malas nak baca buku..tebal sgt,kekee..

Nor Hidayah said...

saborla dulu...buku tu xabis baca lagi. slalu baca time nak tidur je. time lain xda masa. ^^v

Post a Comment