Tuesday, December 4, 2012

DNA dan Kuasa Allah

Setiap hari menjalankan eksperimen.
Kadang-kadang ekstrak RNA untuk dapatkan gen.
Kadang-kadang menjalankan Polymerase Chain Reaction (PCR).
Untuk banyakkan salinan gen yang diinginkan.
Semasa ingin menjalankan PCR, aku memerlukan enzim DNA Polymerase.
Untuk 'mengarah'kannya menyalin salinan-salinan gen dari DNA tu.
Kadang-kadang guna Taq Polymerase.
Bila tak dapat, tukar Pfu DNA Polymerase.
Kalau perlu, ganti HotStart DNA Polymerase.
Mula-mula guna yang murah, lama-lama kena cari enzim yang mahal.
Tapi, kadang-kadang mahal pun tak dapat hasil.


Tetapi,
Bila dapat, aku mula klonkan gen tersebut ke dalam bakteria.
dengan harapan aku boleh dapat banyak lagi salinan gen tersebut.
kemudian diharap dapat hasilkan protein dari gen yang aku klon tadi.
Protein tersebut boleh digunakan untuk menghasilkan produk.



------------------------------------------------------------------

Penyelidikan ini membuatkanku berfikir sejenak.
Aku hanya ingin mendapatkan SATU gen dari beribu-ribu gen dalam organisma hidup.
hanya untuk itu, aku memerlukan kos berpuluh ribu dan mungkin mencecah ratusan ribu
enzim, dNTP, agarose, plasmid, bahan kimia, dan sebagainya
aku perlu korbankan masa bertahun untuk....menjalankan penyelidikan 
dan untuk mencari serta memahami maklumat

-----------------------------------------------------------------


TETAPI..
Allah menciptakan dan menguruskan urusan gen, protein, enzim dalam tubuh manusia
MUDAH SEKALI
Kita dapat menjalani kehidupan seharian tanpa perlu membeli enzim DNA polymerase
untuk memastikan perjalanan tubuh dengan baik
tak perlu risau kalau-kalau DNA kita tak di 'amplify'
tak perlu risau protein dan enzim kita dapat diekspres atau tidak
itu baru penghasilan protein atau enzim diperlukan badan
belum dilihat bagaimana sel saraf berfungsi pula
lihat juga mekanisma melawan radikal bebas yang dihasilkan tubuh
mekanisma melawan jangkitan penyakit
bagaimana otak berfungsi
BANYAK....TERLALU BANYAK
sehingga tidak dapat diungkapkan dengan pena dan kata-kata

**Mahu mengkaji tentang keseluruhan perjalanan tubuh kita sendiri sahaja sudah tidak mampu apatah lagi ciptaan-ciptaan Allah yang lainnya. 
TERLALU BANYAK DAN TERLALU BANYAK

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?
(Ar-Rahman 55:13)

~Betulkan jika aku salah~

0 comments:

Post a Comment