Sunday, July 17, 2011

Perjalanan Menuju Ilahi

Hidup ini merupakan satu perjalanan. Allah telah menciptakan Adam dengan tanah dan pasangannya Hawa melalui tulang rusuk Adam. Bermula daripada mereka, mulalah berkembang biak kumpulan manusia seperti yang ada sekarang. Daripada 1 pasangan, lahirnya pelbagai kaum dan bangsa, sehinggalah kita dilahirkan oelh ibu bapa kita. Sebelum kita dilahirkan, ruh kita semua telah dikumpulkan di ALAM RUH. Semasa di sana, Allah telah mengambil janji daripada kita:
"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak Adam dari tulang punggungnya dan Tuhan mengambil kesaksian sari mereka sendiri, firmanNya: Bukankah aku ini Tuhanmu? Mereka (roh manusia) menjawab: Benar! Kami telah menyaksikan. Nanti di hari kiamat agar kamu tidak mengatakan bahawa kami lalai tehadap hal ini." [Al-A'raf:172]
Ya! kita telah berjanji kepada Allah dan mengakuinya. Setelah itu, ruh kita mula ditiupkan ke dalam rahim ibu. Inilah alam kedua yang kita jalani, ALAM RAHIM. Selama lebih kurang 9 bulan kita berada di sini. Pada ketika ini kita sudah mula belajar sedikit demi sedikit tentang kehidupan, melalui tindakan ibu kita.
Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan) oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. [Al-Insan : 2] 
Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang kemudian Kami balut tulang- tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu, Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. [Al-mukminun : 14]
Fetus mula mempelajari dan mendengar apa yang dilakukan oleh ibunya. Ketika ini adalah amat digalakkan untuk ibu memberi pemakanan yang sihat dan bernutrien kepada fetus tadi. Apa yang dimaksudkan dengan nutrien bukan sahaja yang baik untuk perkembangan otak dan fizikal bayi, tetapi juga dari segi rohani bayi. Adalah amat penting untuk si ibu banyak membaca al-quran untuk diperdengarkan kepada bayi. Ayat-ayat yang baik untuk diamalkan ketika mengandung adalah seperti surah Al-Fatihah, surah at-Taubah, surah Yusuf, surah Luqman, surah an-nahl ayat ke 78 dan surah al-A'raf ayat 189. Surah Luqman baik untuk memberi nasihat kepada bayi sejak diawal kandungan lagi manakala Surah Yusuf baik dibaca, mudah-mudahan dengan izin Allah, bayi yang dilahirkan mempunyai paras yang segak dan menawan.

Setelah lengkap, kita akan mula dilahirkan dan bermulalah perjalanan kita di ALAM DUNIA. Ya! sekarang kita berada di alam ke 3 dalam perjalanan hidup kita. Di sinilah kita perlu melakukan sebanyak mungkin amalan untuk dibawa bekalan ke akhirat kelak. Pada masa ini jugalah kita mesti melaksanakan semua janji yang telah kita berikan kepada Allah semasa kita di alam ruh. Sesetengah manusia tidak menyedari hakikat ini. Mereka sewenang-wenangnya melakukan kerosakan di muka bumi ini. Mereka juga melakukan bermacam-macam kezaliman. Kezaliman kepada diri mereka sendiri seperti tidak menunaikan solat, tidak menutup aurat, tidak mengucapkan perkataan yang baik dan sebagainya. Ada juga yang melakukan kezaliman terhadap Allah dengan meninggalkan amar makruf nahi mungkar. Serta kezaliman-kezaliman yang lain. Di alam ini jugalah kita menemui pelbagai karenah manusia. Lebih-lebih lagi kita telah berada di akhir zaman. Terlalu takut saya melihat pelbagai kepincangan dilakukan oleh orang-orang tertentu. Begitu juga diri saya. Saya merasa takut sekali jika saya juga terjebak di antara golongan yang mengumpul dosa. Nauzubillahiminzalik. 
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda, "Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat
mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya".
Daripada Anas r.a. berkata, "Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Di antara tanda qiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus limapuluh orang perempuan." [H.R. Bukhari Muslim]
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda. "Lagi akan datang kepada manusia tahun-tahun yang tandus (kemarau panjang). Dan pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan "Ruwaibidhah". Sahabat bertanya, "Apakah Ruwaibidhah itu hai Rasulullah?". Nabi saw. menjawab, "Orang yang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai". [H.R. Ibnu Majah]
Saya menyeru kepada semua kaum muslimin dan muslimat dan diri saya sendiri supaya berhati-hati dalam menghadapi tipu daya dunia akhir zaman ini. Terus terang saya katakan bahawa saya amat gerun melihat pelbagai kepincangan yang berlaku di sekitarku. Kadang-kadang membuatkan kita keliru siapakah sebenarnya yang berada di pihak yang benar, dan siapa pula yang salah. Siapa yang menganiya dan siapa yang dianiaya. Siapa yang menfitnah dan siapa yang difitnah. "Ya Allah jauhkan aku dan orang-orang yang aku cintai dari tipu daya dunia yang fatamorgana. Sesungguhnya aku takut kepada-Mu. Aku sangat takut tergelincir dari landasanmu Ya Allah. Selamatkanlah kami. Amin Ya Rabbalalamin."


Alam seterusnya yang akan kita jelajahi adalah ALAM BARZAKH. Di sinilah kita akan dipersoalkan tentang beberapa perkara oleh malaikat Mungkar dan Nangkir. Soalan ni memang dah lama bocor. Tapi, adakah kita dapat menjawabnya dengan baik? Wallahualam. Itu terserah kepada amalan kita semasa di dunia. Apa akan jadi kepada kita jika kita gagal menjawab soalan ini?
Siapakah Tuhan Kamu? ALLAH --- Siapa pula nabi kamu? MUHAMMAD S.A.W --- Apa agama kamu? ISLAM --- Apa pegangan hukum kamu? AL-QURAN
Abu-Laits berkata: "Siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur maka harus menlazimi empat dan meninggalkan empat iaitu:
1-Menjaga sembahyang lima waktu
2-Banyak bersedekah
3-Banyak membaca al-quran
4-Memperbanyak bertasbih (membaca: Subhanallah walhamdulillah wal'aa ilaha illallah wallahu akbar, walahaula wala quwata illa billah)
Semua yang empat ini dapat menerangi kubur dan meluaskannya.

Adapun empat yang harus ditinggalkan ialah:
1-Dusta
2-Kianat
3-Adu-adu
4-Menjaga kencing, sebab Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bersih-bersihlah kamu daripada kencing, sebab umumnya siksa kubur itu kerana kencing. (Yakni hendaklah dicuci kemaluan sebersih-bersihnya.)
Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Innallahha ta'ala kariha lakum arba'a: Al'abatsu fishsholaati, wallagh wu filqira'ati, warrafatsu fisshiyami, wadhdhahiku indal maqaabiri. (Yang bermaksud) Sesungguhnya Allah tidak suka padamu empat, main-main dalam sembahyang dan lahgu (tidak hirau), dalam bacaan quran dan berkata keji waktu puasa dan tertawa didalam kubur."
Muhammad bin Assammaak ketika melihat kubur berkata: "Kamu jangan tertipu kerana tenangnya dan diamnya kubur-kubur ini, maka alangkah banyaknya orang yang sudah bingung didalamnya, dan jangan tertipu kerana ratanya kubur ini, maka alangkah jauh berbeza antara yang satu pada yang lain didalamnya. Maka seharusnya orang yang berakal memperbanyak ingat pada kubur sebelum masuk kedalamnya."
Sufyan Atstsauri berkata: "Siapa yang sering (banyak) memperingati kubur, maka akan mendapatkannya kebun dari kebun-kebun syurga, dan siapa yang melupakannya maka akan mendapatkannya jurang dari jurang-jurang api neraka."
Ali bin Abi Thalib r.a. berkata dalam khutbahnya: "Hai hamba Allah, berhati-hatilah kamu dari maut yang tidak dapat dihindari, jika kamu berada ditempat, ia datang mengambil kamu, dan bila kamu lari pasti akan terpegang juga, maut terikat selalu diubun-ubunmu, maka carilah jalan selamat, carilah jalan selamat dan segera-segera, sebab dibelakangmu ada yang mengejar kamu yaitu kubur, ingatlah bahawa kubur itu adakalanya kebun dari kebun-kebun syurga atau jurang dari jurang-jurang neraka dan kubur itu tiap-tiap hari berkata-kata: Akulah rumah yang gelap, akulah tempat sendirian, akulah rumah ulat-ulat."
 Akhir sekali kita akan menemui ALAM AKHIRAT. Inilah hala tuju perjalanan hidup kita sebenarnya. Dunia ini hanyalah persinggahan dan hadir sementara sahaja. Ada dua tempat tinggal sahaja nanti di alam ini. Iaitu SYURGA dan NERAKA. Jika ditanya kepada semua hamba Allah, apakah tempat pilihan mereka, pasti semuanya akan menjawab syurga. Tetapi adakah perkara yang kita lakukan mendorong kita ke syurga atau sebaliknya?? Ya Allah, sesungguhnya aku sangat takut akan siksa api neraka-Mu. Jauhkanlah aku, ibu bapaku, adik-beradikku, sahabat-sahabatku, orang-orang yang aku cintai serta kaum muslimin dan muslimat dari seksa api nerakamu. Amin Ya Rabbalalamin.

Di akhirat para penghuni neraka akan menjalani hukuman berupa siksa yang sangat pedih. Siksaan yang mereka derita dalam neraka itu bermacam-macam sekali, sebagaimana yang difirmankan Allah seperti berikut:
“Dalam neraka Jahannam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, lambung dan punggung mereka.” (At-Taubah [9]:35).
“Ketika belenggu dan rantai dipasang di leher mereka, supaya mereka diseret, kedalam air yang sangat panas, kemudian mereka dibakar dalam api.” (Al-Mu’min [40]:71-72).
“Peganglah dia kemudian seretlah dia ketengah-tengah neraka. Kemudian tuangkanlah di atas kepalanya seksaan (dari) air yang amat panas. Rasakanlah, sesungguhnya kamu orang yang perkasa lagi mulia.” (Ad-Dukhan [44]:47-49).
“Peganglah dia lalu belenggulah tangannya kelehernya. Kemudian masukkanlah dia ke dalam api neraka yang menyala-nyala. Kemudian belitlah dia dengan rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta.” (Al-Haqqah [69]:30-32).
 “Maka orang kafir akan dibuatkan untuk mereka pakaian dari api neraka, disiramkan air yang sedang mendidih ke atas kepala-kepala mereka. Dengan air itu dihancur luluhkan segala apa yang ada di dalam perut mereka dan juga kulit-kulit mereka. Dan cambuk-cambuk dari besi. Setiap kali mereka hendak keluar dari neraka lantaran kesengsaraan mereka, maka mereka dikembalikan kedalamnya, (serta dikatakan kepada mereka): “Rasailah azab yang membakar ini.” (Al-Hajj [22]:19-22).
Siksaan di dalam neraka yang paling ringan diberikan sandal api yang bisa membuat otak mereka mendidih.
“Sesungguhnya penghuni neraka yang paling ringan siksaannya ialah orang yang diberi sepasang sandal yang talinya terbuat dari api neraka, lalu mendidihlah otaknya karena panasnya yang laksana air panas mendidih di dalam periuk. Dia mengira tiada seorangpun yang menerima siksaan lebih dahsyat dari itu, padahal dialah orang yang mendapat siksaan paling ringan.” (HR. Bukhari-Muslim).
Disebutkan didalam salah satu hadist, bahwa penghuni neraka yang terbanyak adalah dari kalangan perempuan.
“ …orang-orang ahli neraka telah diperintahkan masuk neraka maka ketika saya berdiri di dekat pintu neraka tiba-tiba kudapatkan kebanyakan yang masuk ke dalamnya adalah orang-orang perempuan.”
Nauzubillahiminzalik! Ya Allah, aku adalah kaum wanita. Kaumku adalah merupakan penghuni neraka yang terbanyak. Sesungguhnya aku sangat takut tergolong dalam golongan yang banyak itu. Ya Allah jauhkanlah aku, ibu bapaku, adik-beradikku, orang-orang yang aku cintai serta muslimin dan muslimat dari siksa api nerakamu yang menyala-nyala. Ampunkan dosa-dosa kami. Kami amat takut kepada-Mu Ya Allah. Amin.

Mari menghayati bait-bait lagu nasheed ini. **Menanti Di Barzakh dari Far East**

0 comments:

Post a Comment