Thursday, December 23, 2010

Ikan Sisa Nabi

Sebenarnya dah lama aku mencari ikan sebelah ini. Dulu, semasa mengikut ibu ke pasar, ibu pernah berkata, ada sejenis ikan yang badannya sebelah sahaja. Ini adalah kerana sejarahnya ikan ini pernah dimakan oleh nabi, pada sebelah bahagian badannya. Dan sebelah bahagian lagi tidak dimakan, malah dilepaskan semula ke lautan. Oleh kerana merasa agak terpegun dengan cerita ini, aku mula mencari bagaimana rupa ikan ini sebenarnya. Jangan tak percaya, setiap kali ke pasar, aku pasti akan membaca tag2 pada ikan untuk mengetahui nama2 ikan. [tapi sampai sekarang tak berapa kenal jenis2 ikan..hehe]. Semata-mata nak mencari ikan ini. Tapi aku tetap tidak dapat menjumpainya secara pasti.

Tetapi, akhirnya tadi semasa ke Econsave Kota Tinggi, membeli ikan dan sayuran, aku jumpa ikan ni. Aku mula membelek-belek ikan ini. Memang menakjubkan. Kuasa Allah. Ikan ini benar-benar mempunyai satu bahagian badan sahaja. Mata ikan ini pun ada satu sahaja. Mulut pun di satu bahagian sahaja. Sangat gembira dapat jumpa ikan ini. Dah bertahun aku nak kenal ikan ni tau. Oleh kerana terlalu excited, aku pun menangkap gambar ikan ni menggunakan hp aku. Hehe. Tapi aku tak pernah makan ikan ini. Macammana ya rasanya? Huhu. Sebenarnya takut nak makan ikan ni, sebab nampak pelik. huhu. Lagipun aku ni memang susah sikit nak makan benda-benda yang tidak diajar oleh ibu bapaku. Ibu tidak pernah pun masak ikan ni. 
p/s: Hari ini seronok sangat. Sebab adik lelaki bosnia ku telah berjaya mendapat 8A dalam PMR nya. Tahniah!

Lagi info tentang ikan sebelah ==> 1, 2

4 comments:

mohd farid said...

betul2 sebelah.

Nor Hidayah said...

aah...memang sebelah je..ko tryla masak

Anonymous said...

sedap la ikan sisa nabi nie...
nk sedap kalu goreng garing sisit.,..
gerenti sedap punye... huhuhu

Nor Hidayah said...

yeke...hee..insyaAllah, nak cuba nanti. (",)v

Post a Comment