Thursday, December 23, 2010

Aku Kena Kuat!

Aku kena kuat!
Bersihkan hatiku dari segala dosa dan noda
kerana setiap dosaku
telah meniggalkan satu titik hitam
di dalam hatiku

Aku kena kuat!
Kerana dengan kehadiran titik2 ini
aku merasakan tidak tenteram
aku rasakan jiwaku begitu kotor sekali
Solatku, aku rasa sungguh tidak sempurna
seperti ada sesuatu yang hilang daripadanya

Aku kena kuat!
Sekeras usahaku mencuci kembali
noda-noda hitam dalam hatiku
titik hitam yang aku contengkan sendiri
kerana kejahilanku
dan khilafanku

Kini aku sedar...
terlalu banyak dosa yang telah aku lakukan
terlalu jauh aku telah terpesong dari jalanmu
sehingga sukar untuk ku merasakan kemanisan iman itu
sukar untuk aku khusyuk
pabila mengadapMu

Ya Allah
dengan penuh rasa rendah diri
dan rasa malu yang tinggi
aku mohon kepadamu
AMPUNKAN SEGALA DOSA-DOSAKU
BUKAKANLAH PINTU TAUBAT UNTUKKU
DAN TERIMALAH TAUBATKU
sesungguhnya hanya Engkau sahaja
yang mampu memberikanku Hidayah kepadaku

Kini aku sedar...
aku tidak mampu berjauhan dariMu
hidupku sangat tidak tenteram
hati dan jiwaku kacau!
aku memerlukanmu disetiap langkahku
memimpinku dan membantuku
menjalani hidup dialam fatamorgana ini
untuk menuju ke destinasi pasti
iaitu padaMu jua.

"Ya Allah, timbulkanlah rasa takut dihatiku kepadaMU. Timbulkanlah rasa takut dihatiku jika aku ingin melakukan dosa. Timbulkanlah rasa takut dihatiku pada AZAB API NERAKAMU"

"Ya Allah, sesungguhnya aku benar2 MALU padamu. Walaupun aku selalu sahaja meninggalkanMu, Engkau tetap dekat denganku. Memanggilku kembali dan membantuku jika aku kesusahan. ENGKAU tidak pernah jemu mendekatiku walaupun aku selalu khilaf. AMPUNKAN DOSA-DOSAKU YA ALLAH"

“Tanyakan pada hatimu sendiri! Kebaikan adalah sesuatu yang membuat jiwamu tenang dan hatimu tenteram, sedangkan dosa adalah sesuatu yang menimbulkan keraguan dalam jiwa dan rasa gundah dalam dada, meski telah berulang kali manusia memberi fatwa kepadamu.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

0 comments:

Post a Comment