Saturday, September 3, 2011

Status kamu di Facebook??

Alya sedang menaip kertas kerja di laptopnya. Dia perlu menyiapkan segera segalanya sebelum cuti ini.
"Aiyak..!! susahnya nak bt discussion ni. huhu", dia mengomel sendirian.
Sedang dalam kepeningan itu, tiba-tiba dia dikejutkan dengan chat box yang masuk. Apabila melihat nama orang yang menghantar chat melalui ym nya, dia mula tersenyum. Rupa-rupanya sahabat baiknya, Fauzana.

Alya memang selalu berbual-bual dengan Fauzana, sama ada melalui ym atau telefon. Bukan apa, kadang-kadang memang seronok berbincang dengannya. Pelbagai perkara boleh dikongsi. Kadang-kadang time tula sesi luahan perasaan, nak buat confession ke, bertanya khabar atau perancangan terbaru. Alya juga selalu merasa senang dan gembira apabila berbual-bual dengan Fauzana. Jadi apabila Fauzana mula "BUZZ" dia ym nya, dia sudah mula tersenyum dahulu. Mungkin kerana memikirkan pasti ada yang kelakar dan seronok yang ingin disampaikan oleh Fauzana kepadanya. 

Fauzana : As salam
Alya      : Waalaikumussalam

Mereka pun memulakan perbicaraan mereka. Pelbagai perkara dibincangkan, sampailah ke suatu tajuk baru perbualan.

Fauzana : Alya, lupa nak beritahu hang. 
               Minggu lepas aku pi Bangi, jumpa  Emma semua. 
               Hang nak tahu tak,  Emma tanya aku, "Aku tengok Alya macam
               jiwang-jiwang ja sekarang ni. 
               Ada apa-apa ka? Aku terus tergelakla.

Adeh..!! Alya pun memang dah tak dapat menahan ketawa. Dia terus tergelak besar. Aduhai....Macam mana pula Emma boleh terfikir macam tu ya? Rasaya mesti dia tengok post aku kt facebook. Dan mungkin juga status2 aku kat ym. Haha. Oleh sebab itu, Alya mula mengawal dan menapis dahulu apa sahaja yang ingin dia pos, terutamanya di fb. Kalau dekat ym tu, kurang sikit tapisan sebab tak ramai sangat yang ada akaun ym dia. Hmm. Kalau 'pakcik' pun, dah lama dia buat 'permenently invisible' padanya. [Hmm..agaknya betul ke 'pakcik' nak masuk UTM naik sem ni? Aduhaiii...risau aku dibuatnya. Dia ni pun satu, dah elok2 jadi engineer kat KL sana, pi benti dan masuk UTM buat apa. Huhu]

Hmm. Nampaknya bukan Alya seorang sahaja yang perlu menapis post atau statusnya di FB, aku pun kena gak. Kalau ikutkan hati, tadi ingat nak letak satu status ni kat FB. Aku jumpa statement ni kat Islamic page. Tapi, nak share kt wall FB nanti ada orang tegur pula. So, share kat sini saja.
Dear future husband ♥
I need you to take me to the Mosque when i don’t feel like it, bring me beautiful prayer rugs to make me want to pray, read me surah from the Qur’an so that i can understand this beautiful religion that i feel like i have been shirking for such a long time. I need you to do this because i want to be there for you in Jannah waiting by that big beautiful gate with my hand reaching for yours..:)) ---------c0pied-----------
Best kan ayat ni? Hee.

2 comments:

Unknown said...

Aiseh...
Baru tengah dapat mood baca cerpen, tiba-tiba terus putus bersama konklusi...
Huhuhu...

Teruskan berkarya ya...
Anda mempunyai potensi...
Boleh diperkembangkan lagi...


Mari Menjengah:
Cerpen: Aku Terima Seadanya... [Bahagian 1]

Nor Hidayah said...

xpandai sgt bt cerpen...sbb tula pendek je cter nyer...haha

Post a Comment